• Inloggen
  • Kerk tv
  • Home
  • Kerk tv live
  • Kerk tv archief
  • Kerkdiensten
  • Inloggen
  • Voor leden (inloggen)
  • Contact

Protestantse Gemeente Bedum

pkn bedum

  • Home
  • Activiteiten
    • Agenda
    • Voor jongeren
    • Voor ouderen
  • Nieuws
  • Algemene informatie
    • Predikanten en pastoraal werkers
    • Taakgroepen
    • Geschiedenis/overzicht dominees
      • Dominees
    • Orgel
    • Verhuur
    • Bedumer projecten
  • Kerkdiensten
  • Inloggen
  • Contact

Anbi-TB

ANBI-gegevens Protestantse Gemeente Bedum

Versie  10-05-2021 

 

A. Algemene gegevens

 

Naam ANBI: Protestantse Gemeente te Bedum
Telefoonnummer: 050 301 51 69
RSIN/Fiscaal nummer: 2541087
Nummer Kamer van Koophandel:

 

76371786

 

Website adres: www.pknbedum.nl
E-mail: scriba@pknbedum.nl
Adres: Kleinestraat 4
Postcode: 9781 HS
Plaats: Bedum
Postadres: Kleinestraat 4
Postcode: 9781 HS
Plaats: Bedum

 

De Protestantse gemeente te Bedum is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

 

Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.

 

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.

 

De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Bedum.

 

B. Samenstelling bestuur.

 

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 25 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

 

Het College van kerkrentmeesters telt 5 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening.  Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder  hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).

 

 C. Doelstelling/visie.

De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.

1 – De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.

2 – Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.

3 – Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”

 

D. Beleidsplan.

Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:

https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/

zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”

 

E. Beloningsbeleid.

De beloning van de predikant(en)  van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:

Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland

 

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

 

F. Verslag Activiteiten.

De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad.

 

 G. Voorgenomen bestedingen.

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten zullen weer meer fysiek worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden meer en meer plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

Door de wereldwijde Covid-19 pandemie verwachten we echter wel een terugloop in de inkomsten omdat het niet het volledige jaar mogelijk zal zijn om kerkdiensten te organiseren. Daarnaast zal de verhuur van de zalen ook in het begrotingsjaar 2021 minder opbrengsten genereren.

 

 H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.

De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

 

 

Begroting Rekening Rekening

2023

2022

2021

Opbrengsten en Baten
Opbrengsten onroerende zaken 34.125 38.008 12.499
Bijdragen van leden en anderen 210.000 282.049 268.371
Totaal baten A 244.125 320.057 280.869
 
Uitgaven en Kosten
Kosten kerkelijke gebouwen 62.875 45.120 31.266
Kosten overige niet-kerkelijke eigendommen en
inventarissen
2.000 347 1.887
Afschrijvingen onroerende zaken, installaties/invent. 4.500 11.053 6.218
Pastoraat resp. diaconaal pastoraat 139.000 154.561 164.187
Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten 15.750 16.700 11.481
Verplichtingen/bijdragen aan andere organen 17.150 16.680 18.572
Salarissen en vergoedingen 45.500 51.455 46.028
Kosten beheer, administratie en archief 15.450 14.401 11.299
Rentelasten/bankkosten 1.750 4.427 1.370
Totaal lasten A 303.975 314.744 292.308
 
Operationeel resultaat (A) -59.850 5.312 -11.439
 
Incidentele baten en lasten
Incidentele baten – – –
Incidentele lasten – – –
Incidentele baten en lasten (B) – – –
 
Resultaat verslagjaar (A+B) -59.850 5.312 -11.439
 
Mutaties bestemmingsreserves/-fondsen
Onttrekkingen bestemmingsreserves 11.575 16.926 18.847
Onttrekkingen bestemmingsfondsen 1.000 1.000 1.000
Toevoegingen bestemmingsreserves -15.000- -19.867 -16.109
Toevoegingen bestemmingsfondsen – – –
Totaal mutaties bestemmingsreserves/-fondsen (C) -2.425 -1.941 3.738
 
Resultaat naar Algemene reserve (D) -62.275 3.371 -7.701

 

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.

Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.

Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van  monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.

Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.

Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.

Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

Informatie

  • Rekeningnummers

Kerkdiensten

Zondag 10 december - 2e Adventszondag

10 dec 2023

Mevr. A. Sikkema, kerkelijk werker

Aanvang: 09.30 uur

Collecte: Kerk en Diaconie

Meer informatie ›

Zondag 17 december - 3e Adventszondag

17 dec 2023

Mevr. A. Sikkema, kerkelijk werker

Aanvang: 09.30 uur

Collecte: Solidariteitskas en Onderhoud gebouwen

Meer informatie ›

Zondag 24 december - 4e Adventszondag

24 dec 2023

Ds. G. v/d Berg, Appingedam

Aanvang: 09.30 uur

Collecte: Kerk en Diaconie

Meer informatie ›

Zondag 24 december

24 dec 2023

Volkskerstzang

Aanvang: 19.00 uur

Collecte:

Meer informatie ›

Kerktelevisie

  • Kerk tv live ›
  • Kerk tv archief ›

Contact

Kerkgebouw:
Maranathakerk
Kleinestraat 4
9781 HS  BEDUM
T 06 5732 4014
info@pknbedum.nl

Mailadressen

Privacy

Beleidsregels AVG

Financiën

ANBI-informatie PKN Gemeente Bedum

ANBI-gegevens vanuit Taakgroep Beheer

ANBI-gegevens vanuit de Diaconie

© 2023 · Protestantse Gemeente Bedum · Realisatie Webdesign Groningen